dimarts, 4 de gener del 2011

sobre xanques


cosa curiosa les xanques...
hi heu pujat mai?
la sensació d'altura és el que m'agrada més, estar per damunt de tot i tothom, al menys un metre més!
(serà afany de protagonisme?)
el xanquer destaca d'entre la multitud, es veu de lluny!
caminar amb les xanques es tenir domini de l'equilibri, anar amb compte, ser conscient de cada passa que es fa, de distribuïr el pes i mantenir-se recte...
sobretot els nens al·lucinen amb el xanquer, la fantasia de trobar-se amb un gegant de més de dos metres i mig d'alçada, tots pregunten:- però ets de veritat?-
L'enciclopèdia defineix les xanques com a llargs bastons, amb un banyó per a posar els peus, que s'utilitzen per mantenir la persona que hi puja a una certa distància del terra.
Tenen molta història les xanques, tanta que ni se sap,
els estudiosos del tema ens expliquen que s'ha trobat mostres de la utilització de xanques des de l'antiguitat als cinc continents,
les quatre utilitats per a les que s'ha fet servir les xanques des de temps remots són els següents:
  • diversió, sobretot relacionat amb el circ, a l'antiga Xina s'ha trobat gravats de fa dos mil anys que representen a actors sobre xanques.

  • resolució de problemes pràctics, les xanques s'han utilitzat per creuar rius, per caminar sobre zones pantanoses o inundades, també els pastors de les Landes franceses tenien la tradició de vigilar els ramats sobre xanques per tenir més camp de visió, avui en dia els fruticultors de Califòrnia les utilitzen per treballar a l'alçada de les capçades dels arbres.
  • realització de rituals sagrats o místics, l'alçada com a símbol de superioritat o de proximitat al cel i a les divinitats fa que s'haguin utilitzat les xanques en cerimònies tant religioses com paganes, s'han trobat gravats maies on es representava un bruixot sobre xanques fent una dansa de la pluja.
  • competicions esportives, com a habilitat física les xanques s'han utilitzat per a mesurar l'habilitat en combats esportius, curiós és el cas del Echasseurs, un combatents sobre xanques que formen part de la tradició de la ciutat de Namur a Bèlgica, allí es té mostres de un tipus de combat sobre xanques que es ve realitzant des del segle XV, en les batalles dels Echasseurs un munt de xanquers s'enfronten en batalla campal amb l'objectiu de fer caure al xanquer oponent. El record de caminar sobre xanques el té el txec Zdenek Jiruše que va recorre 122km, en 24 hores l'any 1992! una màquina !
El xanquer, amb la seva altura també serveix de reclam, per això pot servir per exemple per a fer publicitat o cridar l'atenció sobre una acció, per això us presento:
l'educador ambiental sobre xanques!!!

cridant l'atenció sobre els beneficis dels gots reutilitzables i repartint-ne en una zona de pic-nic d'un parc de la capital. 

Històricament les xanques sempre han estat de fusta, actualment però n'hi ha d'alumni, amb corretges, i fins i tot amb suspensió!
bé, jo us recomano que si mai podeu us pugeu sobre unes xanques,
i si mai necessiteu un xanquer per a res...
doncs ja sabeu...
i res més a afegir...
apa salut!

5 comentaris:

El porquet ha dit...

Ui... no em preguntis el motiu, perquè ni jo el sé, però les xanques sempre m'han fet com una mica de cosa. No sé si és que sempre les he vist en cercaviles amb gent excessivament maquillada i fent carotes amb els ulls fora d'òrbita... no ho sé, però sempre que en veig un, em retorna a aquestes sensacions de menut i em fa certa coseta veure xanquers... manies meves!

... ha dit...

A mi les alçades em fan por...

Agnès Setrill ha dit...

Jo si que hi he pujat, però eren unes que feien com esglaons de fustetes amb un pam i mig o dos d'un esglaó a l'altre, n'hi havien tres, només calia girar la xancla 1/4 per anar tirant amunt. Jo em vaig quedar al primer, però ho vaig trobar molt xulo, i desseguida li agafes el truc. És menys inestable del que sembla.

Interessant post.
:-)

montse ha dit...

Gràcies per tota aquesta informació. Sorprèn i atreu com dominen l'equilibri des de aquella altura.

Elfreelang ha dit...

jo no podria ricderiure les alçades no són el meu fort...més xanques i menys crisi!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails